دسته‌بندی نشده

با دنیای سشوارها آشنا شویم

سشوار صنعتی

عملکرد سشوار صنعتی همانند سشوارهای معمولی است که در منزل موجود می باشد اما با این تفاوت که قدرت گرمادهی و در واقع درجه حرارتی که تولید می کند ده ها برابر بیشتر است و از دو بخش موتور و المنت تشکیل شده که تولید گرما به وسیله المنت و انتقال هوای گرم به بیرون توسط موتور دمنده انجام می پذیرد.

این دستگاه سیستم قابل تنظیم برای میزان باد و گرما دارد. و لازم به ذکر است که در بازه حرارتی بین ۵۰ تا ۷۶۰ درجه سانتی گراد، گرما تولید می کند. که این میزان معادل ۱۰ برابر حرارتی است که توسط سشوار خانگی تولید می‌شود. به سشوار صنعتی به دلیل تولید این میزان حرارت، تفنگ حرارتی نیز می‌گویند از این ابزار بیشتر در نجاری، صنایع بسته بندی و لوله کشی و رنگ کاری استفاده می شود.  از مزیت های مهم این ابزار برقی، عدم تولید شعله آتش است و همین ویژگی سبب می شود تا سطح کار از آسیب مصون بماند.

 

 

از نمونه تفاوتهایی که این دو سشوار باهم دارند

  • شدت باد تولید شده از هر یک با دیگری متفاوت است.
  • میزان حرارت تولید شده از هر یک با دیگری تفاوت دارد.
  • سشوار صنعتی به سیستمی مجهز است که آن سیستم می‌تواند باد و گرمای تولید شده توسط سشوار را کنترل و تنظیم نماید.

 

 

بخش‌های تشکیل دهنده سشوار صنعتی

  • المنت : این قطعه در سشوار صنعتی وظیفه تولید هوای گرم را دارد.
  • موتور : وظیفه موتور در سشوار صنعتی این است که هوای گرم تولید شده به وسیله المنت را به بیرون، منتقل کند.

 

 

 

 

کاربردهای سشوار صنعتی

 

لحیم کاری

صاف کاری ماشین

خم کردن پلاستیک

نرم کردن لوله‌های سفت

از بین بردن رنگ قدیمی از دیوار

جدا کردن برچسب از روی سطوح

برداشتن روکش های مواد مختلف

شرینگ کردن در صنایع بسته بندی

وکیوم محصولات

گرم کردن شیشه طلقی برای تبدیل به فرآورده‌های دیگر

تعویض نمودن کف پوش وینیلی منزل

دودی کردن شیشه اتومبیل و ساختمان

(از بین بردن رنگ، زمانی که از سشوار صنعتی برای از بین بردن رنگ استفاده می‌شود با برخورد باد گرم سشوار، رنگ از سطح مورد نظر، جدا می‌شود. هم‌چنین در جوشکاری، لحیم کاری، تولید لامپ کم مصرف، صافکاری، وارنیش سیم‌ها، جدا کردن کفپوش و…)

 

 

مزایای استفاده از سشوار صنعتی

  • سشوار صنعتی به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند طیف حرارتی بسیار گسترده‌ای را تولید نماید که دارا بودن این مزیت از جمله دلایل اصلی  کاربرد آن در زمینه‌های مختلف صنعتی است.
  •  این دستگاه به سرعت می‌تواند موتورها و ماشین آلات و دستگاه‌ها را گرم کند و باعث افزایش راندمان کاری گردد.
  • روش استفاده از آن بسیار ساده و کار با آن بسیار لذت بخش و راحت است.
  • دسته سشوار صنعتی از جنس پلاستیک تولید شده که این باعث می‌شود احساس خستگی برای دست در هنگام کار طولانی مدت، ایجاد نشود.
  •  سشوار صنعتی برای گرم کردن، حرارتی بسیار تولید می‌کند اما شعله آتش به وجود نمی‌آورد چرا که با وجود حرارت بسیار بالا، اگر چنین اتفاقی بیفتد ایجاد شعله آتش به محصول آسیب وارد می‌کند.
  • سشوار صنعتی دارای سیستم قابل تنظیم حرارت و باد است.
  • سشوار صنعتی بنا به میزان قدرت و حرارتی که تولید می‌کند نیازهای مختلفی را بر آورده می‌کند.
  • یکی دیگر از نقاط قوت مهم سشوار صنعتی این است که گرما را در نقطه‌ای که لازم است متمرکز می‌کند تا کاربر بتواند به راحتی با آن کار کند.

 

معرفی انواع سشوار صنعتی

سشوار های صنعتی در سه نوع تولید می شوند:

الکتریکی

مادون قرمز

گازی

 

 

نکات قابل توجه برای خرید سشوار صنعتی

توان: حتماً به ولتاژ و توان دستگاه توجه کنید و دستگاهی را انتخاب نمایید که پوشش دهنده نیاز شما باشد. چرا که این سشوارها با توجه به میزان قدرتشان توانایی بر طرف کردن نیاز شما را دارند.

 

وزن: سبک وزن بودن دستگاه بسیار مهم است و این موضوع به ارگونومیک بودن دستگاه مربوط است. اگر دستگاهی انتخاب کنید که سبک باشد و با اصول ارگونومی طراحی شده باشد، در این صورت آسیبی به دستانتان در دراز مدت وارد نخواهد شد. در غیر این صورت با گذشت زمان، به دستتان آسیب وارد خواهد شد.

 

میزان حرارت: در هنگام خرید حتما به دکمه تنظیم میزان حرارت آن دقت نمایید چرا که با استفاده از این ویژگی می توانید از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده نمایید و در واقع کاربرد های بیشتری پیدا می کند. برخی از این دستگاه ها تنظیمات اتوماتیک دمایی دارند و نیاز نیست دما را به صورت دستی کنترل کنید.

 

قطع کن گرما: در صورتی که درجه حرارت بیشتر از دمای تنظیم شده یا حداکثر دمای خروجی باشد، در صورت دارا بودن قطع خودکار، منبع تغذیه جهت حفظ ایمنی یا حفظ دمای مورد نیاز، قطع می گردد.

 

نوع استفاده: قبل از خرید باید نوع کاری که می خواهید با دستگاه انجام دهید را مشخص کنید. لازم نیست برای مصارف خانگی هزینه زیادی کنید و سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که مناسب مصرف شما باشد چرا که نوع صنعتی که در کارگاه ها استفاده می شوند، می توانند، خطرناک باشند.

 

میزان جریان هوای قابل تنظیم: این ویژگی به شما این امکان را می دهد که هنگام کار با مواد سبک یا هنگام کار روی سطوح حساس بتوانید، این میزان را تنظیم و کنترل نمایید.

 

قابلیت کنترل دما: با استفاده از این قابلیت می توانید از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید اما توجه داشته باشید که برخی از مدل ها، تنظیمات دما به صورت خودکار دارند و نیازی به کنترل دستی دما ندارند.

 

جنس بدنه: به جنس بدنه دستگاه توجه کنید چرا که هنگام کار کردن با آن، دمای عنصر سرامیک به شدت بالا می رود و بسیار حساس و شکننده شده و ممکن است با کوچکترین ضربه آسیب ببیند و حتی بشکند.

 

نازل: استفاده از نازل های مختلف برای کنترل جریان باد جهت انجام کارهای مختلف می باشد. در جدیدترین نمونه های این دستگاه، یک بسته حاوی نازل های مختلف و متعدد وجود دارد.

 

 

نکات ایمنی کار با سشوار صنعتی

در هنگام کار نباید به دستگاه ضربه وارد شود، چرا که دمای سرامیک المنت بالا رفته و با کوچکترین ضربه ای می‌شکند.

حین کار در دمای بالا  و در بازه های زمانی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ،حدود ۵ دقیقه به دستگاه استراحت دهید.

همواره دریچه‌های هوای دستگاه را تمیز نگه داشته تا هوای مورد نیاز دستگاه تامین گردد و طول عمر دستگاه افزایش یابد.

همیشه به فاصله مناسب دستگاه با قطعه کار را در نظر گرفته تا به قطعه کار آسیب وارد نشود.

دستگاه را به صورت مستقیم و عمودی روی زمین قرار دهید چرا که هوا از دو طرف بدنه به درون مکیده می‌شود. و در واقع قرار دادن دستگاه روشن به شکل دیگر مانع رسیدن هوا به درون دستگاه شده و به دستگاه آسیب می رساند.

سشوارهای خانگی را همه می‌شناسند و از کاربردهای آن اطلاع دارند. پیش از پرداختن به معرفی سشوار صنعتی و کاربردهای آن، لازم است بدانیم به طور کلی، سشوار به ابزاری گفته می‌شود که انرژی الکتریکی را به باد گرم، تبدیل می‌کند.

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *