Education Tips

هر آنچه که باید درباره دریل برقی بدانیم

دریل برقی چیست ؟

دریل برقی یکی از ابزارهایی است که برای مشاغل مختلف با حیطه‌های کاری مختلف استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که این وسیله یکی از ابزارهای صنعتی برقی با کاربرد عمومی و تخصصی است. وسیله‌ای که در بیشتر خانه‎ها، کارگاه‌ها و … یافت می‌شود. این ابتدایی‌ترین تعریفی است که می‌توان برای دریل برقی آورد.

تعریف فنی

دریل برقی در واقع یک موتور الکتریکی است که با چرخاندن مته در چوب، فلز، پلاستیک یا … سوراخ ایجاد می‌کند، علاوه بر این با نصب یک سری پیچ گوشتی این قابلیت را پیدا می‌کند که با سرعت زیادی پیچ‌ها را باز و بسته کند. قسمتی از دریل برقی شامل قطعاتی مثل دسته، دکمه خاموش و روشن با قفل ایمنی، دکمه عقب (reversing switch) برای تغییر جهت چرخش مته، تنظیم کننده گشتاور و سه نظام ( نگهدارنده مته) می‌شود.

چگونگی استفاده ایمن از دریل برقی

اولین گام برای استفاده ایمن از دریل برقی، کسب اطمینان از این است که دکمه خاموش و روشن در وضعیت خاموش قرار گرفته باشد یا اینکه (در دریل‌های دارای سیم) سیم برق به پریز متصل نباشد. بعد از آن می‌توانید با چرخاندن سه نظام، مته یا سر پیچ گوشتی مناسب را به دریل متصل کنید. لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های دریل برقی برای محکم کردن سه نظام به ابزار خاصی نیاز دارند.

اگر از سر پیچ گوشتی استفاده می‌کنید لازم است که میزان گشتاور و سرعت را کاهش دهید و آن را جوری تنظیم کنید که موقع چرخاندن پیچ، محکم در جای خود قرار بگیرد و به سر پیچ آسیب نرساند. بعد از همه این مراحل می‌توانید باتری را در جای خود قرار داده (یا سیم دریل را به پریز وصل کنید)، سر مته یا پیچ گوشتی را در محل مورد نظر قرار دهید و در آخر قفل ایمنی و دکمه خاموش و روشن را فشار دهید.

محافظت و نگهداری از دریل برقی

با وجود اینکه دریل برقی به مراقبت کمی نیاز دارد، اما در صورت استفاده غلط ممکن است خراب شود، این استفاده غلط می‌تواند مربوط به استفاده اشتباه از مته یا نوک پیچ گوشتی باشد؛ که همین استفاده اشتباه می‌تواند منجر به خرابی موتور شود.

ابزار جانبی مته برقی

ابزار دیگری هم برای سوراخ کردن مناسب هستند که در بین آن‌ها می‌توان به دریل دستی و انواع مختلف اره‌های کوچک اشاره کرد و برای باز و بسته کردن پیچ و مهره هم از پیچ گوشتی دستی استفاده می‌شود.

اجزاء دریل چکشی

دریل های چکشی از اجزاء مختلفی تشکیل شده اند. شناخت اجزاء به ما کمک می کند تا هنگام کار با دریل بتوانیم با سهولت بیشتری فرایند سوراخ کاری را انجام دهیم. از مهم ترین اجراء دریل های چکشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور
  • کلید تغیر حالت
  • کلید پاور
  • بدنه
  • گیربکس
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *