Education Tips

موتور برق ( ژنراتور مولد برق ) با بهتر بشناسیم .

موتور برق یا ژنراتور یک ابزار موتوری است که انرژی مکانیکی به دست آمده از سوخت را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند.

 

کاربرد موتور برق

موتور برق یکی از ابزارهای موتوری است که مانند دیگر ابزار ها کاربرد هایی دارد و با توجه به مکانیزم آن در مکان هایی استفاده می شود که دسترسی به برق شهری نداریم . استفاده از موتور برق همکنون به مصارف خانگی هم نزدیک شده است و شهروندان برای استفاده در اتومبیل های کاروان و تریلر و ویلاهای شخصی برای تولید برق از آن استفاده می کنند . همچنین می توانیم بعنوان مولد برق پر قدرت در عملیات جوشکاری را نیز با آن انجام دهیم. در زیر به صورت تیتر وارد به برخی از مهم ترین کاربرد های موتور برق مناسب جوشکاری اشاره می کنیم.

 

راحتی حمل و جابجایی

یکی از عوامل موثر در انتخاب موتور برق این است که راحتی حمل و جابجایی داشته باشد. این عامل کمک می کند تا بتوانیم از آن در جاهای مختلفی استفاده کنیم چرا که گاهی ممکن است مورد استفاده در مکان های دشواری انجام شود و وزن کم و راحتی حمل نقل این کمک را می کند تا به راحتی بتوانیم عملیات های کاربردی را انجام دهیم.

 

مصرف سوخت و حجم باک

با توجه به اینکه موتور برق از سوخت بنزین و گازوئیل استفاده می کند ،دقت کردن به نوع سوخت و حجم باک آن اهمیت دارد و دلیل آن هم به این خاطر است که ممکن است در برخی از مواقع فرایند استقاده بسیار طولانی و زمان بر باشد، پس نیاز است که به حجم باک توجه داشته باشیم و حجم باک به گونه ای نباشد که سوخت به زودی تمام شده و عملیات جوشکاری در نیمه راه متوقف شود. البته باید در اینجا یادآور شد که باید به نوع جوشکاری و نوع فعالیت های جوشکاری نیز توجه داشته باشیم و متناسب با دستگاه جوش در انتخاب موتور برق مناسب برای جوشکاری قدم برداریم.

 

خروجی موتور برق

خروجی موتور برق یعنی تک فاز بودن و یا سه فاز بودن از موارد خیلی مهمی است که در انتخاب بهترین موتور برق به ما کمک می کند چراکه برخی از دستگاه های برقی آمپر بالایی دارند و نیاز به برق سه فاز و همچنین توان بالایی دارند و به همین دلیل باید از موتور برق مناسب جهت فعالیتهای صنعتی نمی باشند . سه فاز بودن و تک فاز بودن از اصلی ترین فاکتور ها در انتخاب دستگاه و خروجی برقِ موتور برق به حساب می آید.

 

موتور برق برای جوشکاری باید چند وات باشد؟

بعد از مشخص شدن حداکثر جریان ورودی ابتدا تک فاز بودن و یا سه فاز بودن دستگاه را شناسایی می کنیم اگر تک فاز بود جریان ورودی دستگاه جوش را در عدد ۲۲۰ ضرب می کنیم و اگر سه فاز بود در ۳۳۰ ضرب می کنیم . عدد به دست آمده، حداقل توان موتور برقی که باید در اختیار داشته باشیم را به ما می دهد. برای مثال یک دستگاه جوش ۲۵۰ آمپر تک فاز نیاز به توان حدودی ۸.۷ کیلو وات دارد.

پس با دانستن این موضوع که توان حدودی دستگاه جوش چقدر است می توانیم موتور برق مناسب برای جوشکاری را انتخاب کنیم.

 

حداقل توان موتور برق برای جوشکاری

برای راه اندازی دستگاه جوش نیاز به حداقل توانی از موتور برق داریم. برای مثال یک دستگاه جوش ۱۶۰ آمپر با جریان ورودی ۱۴ آمپر به توان ۳.۱ وات نیاز دارد که بتوان با کمک این توان، دستگاه جوشکاری را راه اندازی کرد اما این عدد به دست آمده یعنی ۳.۱ وات ،تنها روی کاغذ می باشد و در عمل برای استفاده مطلوب بهتر است توان محاسبه شده را کمی بالاتر در نظر بگیرید.

همانطور که دانستیم موتور برق با تامین نیرو و برق به ما در مواردی که به جریان برق دسترسی نداریم کمک می کند.اما روش ها و انواع مختلف جوشکاری نیز مانند سلولوزی، تیگ، پلاسما و … وجود دارند که در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که با کمک آنها انواع اتصالات فلزی را به وجود می آوریم .برای دانستن این که موتوربرق مناسب برای انواع جوشکاری کدام است باید به توان موتور برق دقت کنیم و بعنوان مثال برای جوشکاری هایی که به آمپر بالای ۳۱۵ نیاز دارند مانند جوش سلولزی، باید به سراغ دستگاهی با توان بالای ۱۳ کیلو وات برویم تا بتوایم از آن به شکل مناسبی استفاده کنیم.

 

نکات مهم برای خرید موتور برق مناسب جوشکاری

برای انتخاب موتور برق مناسب جوشکاری باید به یک سری موارد و نکات مهم توجه کنیم که رعایت این نکته ها به ما کمک می کند تا یک ابزار بسیار مناسب و ایده آل را در اختیار داشته باشیم.در ادامه به برخی از این نکات مهم می پردازیم تا با یک نگاه وسیع بتوانید بهترین موتور برق  را تهیه کنید.

 

توان موتور برق

توان موتور یک پارامتر ثابت در ژنراتور برای جوشکاری است و هر چقدر که این توان بالاتر باشد میزان برق بیشتری را می توانیم در اختیار داشته باشیم. عدد در توان موتور متناسب با نوع دستگاه می تواند متغیر باشد و ثابت نیست و هر چقدر بیشتر باشد توان موتور برق نیز بالاتر می رود. توان بالای موتور برق ، انرژی، قدرت و میزان برق بیشتر در اختیار ما می گذارد و یک نکته مهم برای انتخاب و خرید موتور برق است.

 

کیفیت موتور برق

کیفیت یک عامل اساسی و مهم در انتخاب موتور برق است که شامل موارد مختلفی مانند ۱۰۰ درصد مس بودن سیم پیچی، استفاده از بهترین متریال در جنس بدنه ، رعایت استاندارد ها و … می باشد.

هر چقدر که ژنراتور برای جوشکاری ،شامل موارد گفته شده باشد یک انتخاب مناسب محسوب می شود.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *